۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

گردشگری و خروج سالانه چندین میلیارد دلار از ایران

اگر کشورهای ديگر نظير امارات، تايلند، ارمنستان، لبنان، مالزی و چين را که مقصد گردشگری بسياری از ايرانيان است را هم به محاسبه‌ی بالا اضافه کنيم و به جای هشت ماه، يک دوره‌ی يک ساله را در نظر بگيريم به رقمی معادل چندين ميليارد دلار می‌رسيم.

خبرنگاران سبز/ اقتصاد:
هفته‌ی پيش خبری (+) خواندم در مورد سفر يک ميليون ايرانی به ترکيه طی ۸ ماه. اگر هر توريست به طور متوسط چند صد دلار در سفر خرج کند خبر فوق را می‌توان به اين صورت خواند: " خروج صدها ميليون دلار ارز از کشور تنها در ۸ ماه گذشته و تنها به منظور گردشگری در ترکيه".

حال اگر کشورهای ديگر نظير امارات، تايلند، ارمنستان، لبنان، مالزی و چين را که مقصد گردشگری بسياری از ايرانيان است را هم به محاسبه‌ی بالا اضافه کنيم و به جای هشت ماه، يک دوره‌ی يک ساله را در نظر بگيريم به رقمی معادل چندين ميليارد دلار می‌رسيم. رقمی که بزرگی آن را در مقايسه با درآمد ايران از فروش نفت می‌توان حس کرد. در آمد ايران از محل فروش نفت در سال ۸۸ معادل ۷۲ ميليارد بوده است؛ يعنی در حدود ۱۰ برابر خروج ارز از کشور توسط گردشگران ايرانی.

همچنين به اين نکته توجه داشته باشيد که در اين برآورد، گردشگری مذهبی را در نظر نگرفته‌ايم. اين در حالی است که اين نوع گردشگری نيز سهم موثری در خروج ارز از کشور دارد. تنها اشاره به اعزام حدود ۸۰۰ هزار نفر جهت عمره و در حدود يک ميليون نفر به سوريه، سهم اين نوع گردشگری را مشخص می‌کند.

نکته‌ی دردناک ماجرا آنجا است که کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به وجود اقليمهای گوناگون، طبيعت بکر و همچنين بناهای تاريخی ايران، گردشگری می‌تواند به عنوان يکی از منابع اصلی درآمد ايران محسوب گردد. اما اين اخبار نشان می‌دهند که ايران نه تنها درآمد مناسبی از اين طريق نداشته است بلکه عدم وجود سياستهای مناسب منجر به خروج ارز از کشور در مقياس بالای چند ميليارد دلار نيز می‌باشد.

بسياری برای توجيه اين شکست در جذب گردشگر، محدوديتهای مذهبی ايران را دست‌آويز قرار می‌دهند که اين تفکر در ميان مردم هم از مقبوليت خوبی برخوردار است.

نگارنده معتقد است که تفکر فوق ناشی از شناخت نامناسب از فرصتهای گردشگری است و شايد به اشتباه به دنبال جذب گردشگران اروپايی و آمريکايی هستيم. اگر بازار هدفمان را در ميان کشورهای همسايه و کشورهای مسلمان ببينيم مطمئنا بازار بهتری را خواهيم داشت. ضمن اينکه اگر زير ساخت مناسب را فراهم سازيم بسياری از کسانی که برای گردشگری از کشور خارج می‌شوند، ايران را ترجيح خواهند داد.

به نظر می‌رسد به جای پيدا کردن بهانه و طفره رفتن از يافتن راهکار بايد ديدگاهمان را به مقوله گردشگری تغيير دهيم و با سرمايه‌گذاری در اين بخش ميوه‌ی آن را در آينده‌ای نه چندان دور بچينيم.
منبع: (+)

0 جعبه زیر فرم نظرات برای تبدیل فینگلیش به فارسی است:

ارسال یک نظر

به جای «فینگلیش» نوشتن لطفا متن لاتین خود را در اینجا تبدیل به متن فارسی کنید و سپس آن را در جعبه نظرات قرار دهید و بفرستید. با سپاس.
 
باز طراحی کامل و کلیه‌ی حقوق:خبرنگاران سبز [تبدیل قالب:] Deluxe Templates --- [طراحی اولیه:] Masterplan --- [بهینه و فارسی شده:] مجتبی ستوده