شخصی که خود را همه کاره مردم ميداند مصداق شجره خبيثه است . آن شخصی که مدام دم از مَن می زند و خود را همه کاره مردم می داند و می گويد بايد همه از من پيروی کنند؛ يک همچين شخصی مصداق شجره (درخت) خبيثه (ناپاک ) می باشد. فقيه عادل و با تقوا کسی است که مطيع امر خدايتعالی باشد و از خصوصيات چنين شخصی اين است که هم دين خودش را حفظ می کند وهم دين مردم را و از دائره قرآن و سنت بدون توجيه خارج نمی شود. يک چنين شخصی را می گويند بصير در دين. قهرا يک همچين شخصی که بصير در دين است گول پول ورياست را نمی خورد.
خبرنگاران سبز/ سیاست:آيت الله دستغيب يکی از مراجع تقليد شيعيان در سخنرانی ها شبهای اول، سوم وچهارم ماه رمضان در سخنان خود به موضوعاتی از قبیل قانون اساسی، ولايت فقيه و موارد مهم ديگری پرداخت. از مهمترين نکات اين سخنرانی ها ميتوان به تعيين حدود ولايت فقيه، گلايه از زندانی کردن منتقدان، لزوم عدم وابستگی مسئولين به پول و مقام، نفی خودکامگی و موارد ديگر را برشمرد. گفتنی است که در اين سخنرانی ها آيت الله دستغيب خود را در زمره مخالفان دولت قرار داده و در بخشی از سخنان خود میگوید: «بنايی به لشگرکشی نداريم. ما بر طبق سيره ائمه اطهار(ع) واجدادمان بايد نصيحت کنيم و هيچ وقت نه بنده و نه دوستانمان بنايی بر لشکر کشی و تهييج مردم نداشته ونداريم. خوب ما خود افراد لباس شخصی و بسيجی را مورد عتاب قرار داده که شما به جان مردم میافتيد و آنها را مورد ضرب وشتم قرار می دهيد آنوقت خودمان همين رويه غلط آنها را در پيش بگيريم؟!»
اهم سخنان آیت الله دستغیب به نقل از کلمه به شرح ذیل است:
پيامبر اکرم (ص )و ائمه اطهار (ع )مظهر صفات و اسماء خدايتعالی هستند و ذره ای آلوده به حبّ دنيا و منیّت نمی باشند؛ و بقول مرحوم آيت الله نجابت ” هيچ جهل ونادانی در اين حضرات وجود ندارد و سراسر وجودشان علم است.”
اگر مشی و روش هر فقيهی بر طبق قرآن و سنت و تبعيت از احکام اسلام باشد و هر فقيهی خود را يکی از افراد اين اجتماع بداند ؛ همانطور که پيامبر اکرم ص و ائمه اطهار (ع) اين طور بودند؛ آن وقت اجتماع می شود يک اجتماع صالح؛ و مردم هم به تبع بزرگان و علماء در اين جهت حرکت می کنند و قهرا اگر جامعه به يک همچين سمتی سوق پيدا کند، بعيد است که اولا به کسی ظلم گردد حتی نسبت به اهل کتاب و حتی کافرها و ثانيا اگر يک همچين پيشرفتی برای مردم حاصل شود و همه مردم در کارها مشارکت داده شوند، کم اتفاق می افتد که عده ای با اين امر مخالفت کنند.
جامعه ای که راه قرآن وسنت را در پيش نگرفت دچار فسادهايی می گردد که می توان به رواج دروغ، خيانت، دزدی به نحوه های مختلف، فحشا ومنکرات از جمله بی حجابی وزنا وترک واجبات من جمله نماز وروزه اشاره کرد.
اگر کسانی که در راس هستند واقعا مهذب باشند و درونشان متمايل به خدايتعالی باشد خوب قهرا کسانی هم که اطراف آنها هستند، متخلق به اخلاق آنها می شوند و به تبع جامعه هم به يک همچين سمتی سوق پيدا می کند.اما اگر خدای ناکرده کسانی که از بزرگان جامعه هستند بر طبق قرآن وسنت عمل نکنند ، خوب قهرا مردم هم متمايل می شوند به مشی وروش آنها که الناس علی دين ملوکهم. مردم بر دين حاکمانشان هستند.
شخص فقيه و ولی امر بايد خداترس باشد
شجره طيبه درختی را گويند که منفعت و فيوضاتش برای همه مردم باشد همان طور که در عصر غيبت همه مردم چه مومن و چه کافر از فيوضات وبرکات حضرت صاحب الزمان(ع) استفاده کرده و رزق و روزی ظاهری می گيرند و مومنين هم به اندازه ايمانشان از حضرت استفاده می کنند.
اگر يک جامعه ای بخواهد مانند شجره طیّبه باشد و تشبيه کنيم ريشه اين جامعه را به حاکمیّت و ولی امر و ولی فقيه و ساقه ها را به رئيس جمهور وهيئت وزيران، وشاخه را به اداره ها و سازمانها وبرگها را تمام مردم فرض کنيم، حال اين شجره طيبه ای را که اين گونه تصور کرديم چگونه بايد باشد تا ميوهای طیّب و پاکيزه و هدفی عالی عايد مردم کند؟
تنها راه رسيدن به هدف قران
تنها راهی که می توان به اين هدف دست پيدا کرد فقط تبعيت از قرآن وسنت می باشد؛ بدين معنی که ريشه اين درخت که شخص فقيه و ولی امر است بايد با تقوا و خداترس باشد وبه دنبال هوای نفس ورياست بر مردم نباشد و قصد و غرضی جز خدايتعالی نداشته باشد، همانطور که ائمه اطهار ع اين طور بودند و اگر پناه بر خدا اين شخص گناهی از او سر زد و بدنبال آن استغفار نکرد عدالتش ساقط است و ديگر نمی توان دنباله رو يک همچين شخصی بود.
مردم بايد از حاکمان مهربانی ببينند تا با يکديگر مهربان باشند
بنده و جنابعالی از کجا متوجه شويم که آيا جامعه ای که در آن زندگی می کنيم شجره طيبه است يا نه؟ از جمله علامات حکومت اسلامی اين است که مردم در آن حکومت با يکديگر مهربان هستند و هيچ کس بر ديگری برتری ندارد وهمه در يک خط هستند و کسی بدنبال انباشته کردن ثروت نيست، همانطور که در زمان پيامبر اکرم(ص ) وضع بر اين منوال بود. مردم آن زمان غم خوار يکديگر بودند و تمام خصوصيات اسلام را دنبال می کردند. خوب مردم بايد از حاکمان مهربانی ببينند تا با يکديگر مهربان باشند. مردم از بزرگان اينطور توقع دارند که دروغ نگويند، خيانت در امانت نکنند، بی جهت کسی را متهم نکنند.
شخصی که خود را همه کاره مردم ميداند مصداق شجره خبيثه است
آن شخصی که مدام دم از مَن می زند و خود را همه کاره مردم می داند و می گويد بايد همه از من پيروی کنند؛ يک همچين شخصی مصداق شجره (درخت) خبيثه ( ناپاک ) می باشد. فقيه عادل و با تقوا کسی است که مطيع امر خدايتعالی باشد و از خصوصيات چنين شخصی اين است که هم دين خودش را حفظ می کند وهم دين مردم را و از دائره قرآن و سنت بدون توجيه خارج نمی شود. يک چنين شخصی را می گويند بصير در دين. قهرا يک همچين شخصی که بصير در دين است گول پول ورياست را نمی خورد.
آيا به پول ورياست وابسته هستيم يا نه؟
اگر هزاران هزار نفر هم مقابلش تعظيم و دست بوسی کنند بر غير رضای خدايتعالی عمل نمی کند. در همين قضايای اخير شيراز عده ای که صحبت ها ونصايح اينجانب را نپسنديده بودند شروع کردند به امضاء جمع کردن بر عليه اينجانب؛ به عنوان اينکه می خواستند از حکومت طرفداری کنند. وقتی برای امضاء جمع کردند نزد بعضی افراد که غالبا در لباس اهل علم بودند می رفتند به آنها می گفتند شما فقط امضاء کنيد اين برای طرفداری از حکومت است. وقتی که می فهميدند(آن افرادی که امضاء کرده بودند) چه اتفاقی افتاده می گفتند خوب ما نمی دانستيم و قرار بود حمايت از حکومت باشد نه چيز ديگر؟! خوب بنده از برکت امام زمان (ع) کاری به اين گونه مطالب ندارم و خدا عاقبت همه آنها را بخير کند وهدف بنده از بازگو کردن اين مطالب اين بود که آيا به پول ورياست وابسته هستيم يا نه؟ و آيا حرفی که می زنيم واقعا در آن راستگو هستيم يا نه؟
ولی فقيه جزيی از قانون اساسی است نه مسلط بر آن
برای اين قانون زحمات زيادی کشيده شده است و فقهای خوبی مانند شهيد دستغيب، شهيد صدوقی، شهيد بهشتی و آقای منتظری آن را بر طبق قرآن وسنت و نهج البلاغه تنظيم کردند و مردم هم قبول کردند و واقعا بهترين قانونی است که در دنيا وضع شده است بشرط اينکه ولی فقيه هم به حساب قانون اساسی عمل کند نه اينکه ولی فقيه مسلّط بر قانون اساسی باشد.
منتقدان در اثر بی مبالاتی در زندانند
مجلس خبرگان رهبری هم وظيفه دارد که به همان نحوی که قانون برای آنها مقرر کرده است نظارت داشته باشند نه اينکه اگر کسی انتقادی کرد او را تخطئه کنند. اگر بر خلاف قانون اساسی عمل شود وضع همين است که الان در جامعه مشاهده می کنيد که يک عده افرادی که واقعا آدمهای خوبی هستند و قابل استفاده هستند در اثر بی مبالاتی و عمل نکردن به قانون يا کنار گذاشته اند ويا در زندانها هستند.
بنايی به لشگرکشی نداريم
ما بر طبق سيره ائمه اطهار(ع) واجدادمان بايد نصيحت کنيم و هيچ وقت نه بنده و نه دوستانمان بنايی بر لشکر کشی و تهييج مردم نداشته ونداريم. خوب ما خود افراد لباس شخصی و بسيجی را مورد عتاب قرار داده که شما به جان مردم می افتيد و آنها را مورد ضرب وشتم قرار می دهيد آنوقت خودمان همين رويه غلط آنها را در پيش بگيريم؟! (+)









0 جعبه زیر فرم نظرات برای تبدیل فینگلیش به فارسی است:
ارسال یک نظر